الذوبان في الاخر

مشكلة بتقع فيها البنات الأيام دي .. مشكلة الذوبان في شخصية حبيبها والتنازل عن رأيها مقابل انه يقول عليها إنها مطيعة وبتسمع الكلام وإن دي الزوجة الصالحة اللي بدور عليها ويفتكر إنها هتفضل كدة دايما وكمان عشان تلحق عريس  عشان ميفوتهاش قطر الزواج  .. وبالتالي بتفقد شخصيتها بدري بدري ولما تيجي تفوق وتعبر عن رأيها بعد كدة يقولها إيه ده دا انتي ليكي رأي أهو.. أنا مكنتش متوقع كدة خالص ويبدأ صراع القوي   o.O !!
وده بيحصل من بداية التعارف تقريبا لأنها بتفضل تسمع وتسمع وتوافق علي كلامه وتقوله مظبوط إنت كلامك صح .. خليني اقولك يا قمر انتي كدة بتمحي شخصيتك اولا وثانيا بتنزلي من نظره مش بتكسبيه ولا حاجة .. أيوة بتنزلي من نظره لإن الرجل الأيام مبقاش محتاج شخصية ضعيفة قد ما هو محتاج شخصية تعبر عن رأيها بصراحة حتي لو هيخالف رأيه .. عبري عن رأيك بصراحة حتي لو مخالف .. عبري عن رأيك بصدق لإن بكده هيزيد إعجابك بنفسك وثقتك بنفسك هتزيد وبالتالي هيزيد إعجابه بيكي وهتكبري في نظره .. عبري بلباقة .. لإن فيه أسلوب لبق نعبر بيه عن رأينا ونعترض بيه وهو إنك تسمعي وجهة نظره للآخر وبعدين تبدأي تقوليله إنت وجهة نظرك سليمة جدا لكن أنا عندي وجهة نظر تانية أو عندي إضافة صغيرة .. المهم تبصي في عنيه وتبتسمي وتأكدي إحترامك لكلامه وتفكيره وبعدين تعبري عن وجهة نظرك بصراحة بدون أي خوف وبدون أي مجاملات .. ده لو عايزة تحافظي علي شخصيتك المستقلة وبدون ما تدوبي فيه وتقولي أنا وإنت واحد من بداية التعارف .. لإن إنتي وهو مش واحد .. إنتوا إتنين وخاصة في وجهات النظر .. متتناوليش عن جزء من شخصيتك عشان تكسبي رجل بحجة إنك عايزة ترتبطي .. عبري واللي مش عجبه الباب يوفت مية جمل وبنا هيرزقك بشخص تاني يقدرك ويقدر وجهة نظرك ويحترمها.. مهو مفيش حاجة أهم من إن البنت نكسب نفسها !! :)
#سمر_محمد_إرشاد_أسري

إرسال تعليق

0 تعليقات